Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2018-03-31 |
タイトル |
|
|
タイトル |
東京都品川区・専修寺阿弥陀三尊像(上総正福寺旧像)考 |
タイトル |
|
|
タイトル |
Consideration of the Statues of the Amida Triad at Senshuji Temple, Shinagawa-ku, Tokyo \n(Formerly at Shofukuji Temple, Kazusa) |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
阿弥陀三尊像 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
平安時代末期 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
上総国 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Amida Triad |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
End of the Heian Period |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Kazusa |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.24743/00001053 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00128409 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P |
著者 |
山本, 勉
荻野, 愛海
花澤, 明優美
YAMAMOTO, Tsutomu
OGINO, Manami
HANAZAWA, Ayumi
|
著者所属(日) |
|
|
値 |
清泉女子大学 |
著者所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
SEISEN UNIVERSITY |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
東京都品川区荏原一丁目一―三・専修寺本尊阿弥陀如来および両脇侍像三軀は「木造阿弥陀三尊像」の名称で品川区指定有形文化財に指定されている。二〇一七年度の品川区文化財公開に関連して、二〇一七年八月に大学院思想文化専攻開講科目「美術史学演習Ⅲ」における演習の一環でこの三軀の調査を実施した。本稿では、調査の詳しい成果を報告し、あわせてこの一具の彫刻史上への正確な位置づけをおこなう。三軀は定印を結ぶ阿弥陀如来坐像に蓮華を捧げる左脇侍観音菩薩立像と合掌する勢至菩薩立像が随侍する来迎形の阿弥陀三尊像で、各像がヒノキ材の割矧ぎ造りの技法になる。阿弥陀如来像と左脇侍像のおだやかな姿は平安時代末期、十二世紀後半頃の製作とみられる。右脇侍像は少し作風が異なり、やや遅れる時期、鎌倉時代にはいってからの製作を思わせる。三尊は昭和二十二年(一九四七)に千葉県市原市の光明寺から移されたものであるが、阿弥陀如来像内の銘記によって、室町時代、永正五年(一五〇八)に上総国佐是郡池和田の正福寺の像として修理されたことが知られる。正福寺は昭和十五年に光明寺に合併された寺である。三尊の彫刻史上の問題としては、まず阿弥陀如来坐像の両脇に来迎形の両脇侍立像が随侍する形が平安時代最末期に特有のもので安元元年(一一七五)頃の製作とみられる神奈川・証菩提寺像と共通することがあげられる。また正福寺の寺名や修理関係者の名は、光明寺に現存し、やはりかつて池和田にあった東光寺本尊であったという薬師三尊像中尊の永正元年の銘記にもみえ、当時の池和田における修理や造像の活発な状況を想像することもできる。以上を総合して、この三尊が平安時代末期の時期の関東地方の造像の水準を示すものであると評価する。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Three images of Buddha, that is, Amida Nyorai (Amitabha Tathagata), the principal image, and two flanking attendants that are kept at Senshuji Temple, 1―13, Ebara, Shinagawa-ku, Tokyo are designated as Tangible Cultural Properties in Sinagawa-ku. In connection with disclosure of Cultural Properties by Shinagawa-ku in the fiscal year of 2017, these three images were examined as a part of a seminar in the Seisen University graduate school in August, 2017. This paper reports detailed achievements of the examination and presents precise positioning of this set in the history of sculptures. The three images are Amida Sanzon (Amida Triad) in Raigo style, consisting of a seated statue of Amida Nyorai with Jo-in (Samadhi mudra) accompanied by a standing statue of the left flanking attendant, Kannon-Bosatsu, holding a lotus flower and a standing statue of the right flanking attendant, Seishi-Bosatsu, holding palms together, and each statue is made by Warihagi-zukuri (split-and-join method) of Japanese cypress trees. Gentle figures of the Amida Nyorai statue and the left flanking statue are assumed to have been produced in the end of the Heian period, the second half of the 12th century. The right flanking image has a style a little different from the other two and seems to have been made slightly later, that is, in the Kamakura Period. The Sanzon images were moved from Komyoji Temple in Ichihara City, Chiba Prefecture in the 22nd year of Showa (1947), but it is known from the inscription in the statue of Amida Nyorai that it was repaired as a statue of Shofukuji Temple in Ikewada, Saze-gun, Kazusa-no-kuni in the Muromachi period, the 5th year of Eisho (1508). Shofukuji Temple is a temple that merged into Komyoji Temple in the 15th year of Showa. A subject in the sculpture history raised by the Sanzon is that the Raigo style of both of the standing flanking attendants on the both sides of the seated statue of Amida Nyorai is unique to the very end of the Heian Period, and it is in common with the images in Shobodaiji Temple in Kanagawa Prefecture, assumed to have been produced around the first year of Angen (1175). The name of Shofukuji Temple and the names of those concerned in the repair remain in Komyoji Temple and they are also found in the inscription in the first year of Eisei in the central image of Yakushi Sanzon, which are said to be the principal images of Tokoji Temple, which also used to be in Ikewada, and active repair and production of images in Ikewada at that time can be imagined. From the above results, evaluation is made that these three images show the level of creating statues in the Kanto district at the end of the Heian period. |
書誌情報 |
清泉女子大学人文科学研究所紀要
en : BULLETIN OF SEISEN UNIVERSITY RESEARCH INSTITUTE FOR CULTURAL SCIENCE
号 39,
p. 49-84
|
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
09109234 |