Item type |
紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2015-03-31 |
タイトル |
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タイトル |
中世文学における死と救済―怪異の視点から、能「鵺」をめぐって― |
タイトル |
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タイトル |
Death and its relief in Japanese literature of the Middle Ages |
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言語 |
en |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
鵺 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
夢幻能 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
修羅物 |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
“Nue” |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
mugen Noh |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
shura mono |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ページ属性 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
P(論文) |
著者名(日) |
姫野, 敦子
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著者名よみ |
ヒメノ, アツコ
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著者名(英) |
HIMENO, Atsuko
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著者所属(日) |
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清泉女子大学 |
著者所属(英) |
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en |
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SEISEN UNIVERSITY |
抄録(日) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
中世の日本文学において、死、そして救済はどのように捉えられていたのかを世阿弥(生没年一三六三?〜一四四三?)作の能「鵺」を通じて考えた。中世文学における「救済」は、仏教的意味での「往生」として表される。つまり「六道輪廻」という苦しみから抜け出る方策が、「往生」である。世阿弥の時代前後の「修羅能」では、終末部に弔いを頼み、成仏を願う様が描かれる一方で、「鵺」では成仏が約束されてはいない。これは、「鵺」という畜生道の存在が影響していると考察し、作者の世阿弥は、成仏の困難さを描くことで、より観客へ訴える能をつくっていったと結論づけた。 |
抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In Japanese literature of the Middle Ages, how was death and its relief represented? I thought through a Noh-play “Nue” by Zeami (1363? ~1443?). In medieval literature is expressed as “Ojo” in the meaning of Buddhism. “Ojo” is a way of getting away from the pains known as the “transmigration in the six worlds.” Entering Nirvana is not promised in “Nue”, but I ask for a postlude to mourning with “Shura- Noh” in the times of Zeami, and I describe a state of hope of entering Nirvana. I conseder the influence of the “Hell of Beasts” on “Nue” and conseder that this gave Zeami a stranger means of appealing to audiences by showing the difficulties of entering Nirvana. |
雑誌書誌ID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00128409 |
書誌情報 |
清泉女子大学人文科学研究所紀要
巻 36,
p. 49-65,
発行日 2015-03-31
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